Singapore – een mix van het moderne Westen en culturele Azië

Singapore was voor mij de afsluiter van de meest fantastische reis die ik tot nu toe heb gemaakt. Het eerste half jaar van 2014 heb ik een half jaar gereisd door Zuid-Oost Azië. Ik ben mijn reis begonnen in Thailand, waarna we verder reisden naar Laos, Cambodja, Vietnam en onverwacht nog naar Indonesië.

Singapore, een interessante en moderne stad. Een mooie combinatie van het moderne Westen (wolkenkrabbers, shoppingmalls) en het culturele Azië. Het is best wel raar als je vanuit Indonesië komt om je te beseffen dat Singapore nog steeds Azië is. Singapore is een schone stad met een welvarende economie, waar alles goed georganiseerd is, zeker in tegenstelling tot de omringende landen! Om het land netjes en schoon te houden zijn er nogal wat strenge regels. Het is bijvoorbeeld verboden om kauwgom te eten; je kunt het dan ook echt nergens kopen! Daarnaast staan er hoge boetes op het gooien van afval op straat.

Merlion Park

Toch voelt Singapore nog steeds als Azië. Als je wilt kun je ook hier voor 3 euro een heerlijke maaltijd krijgen bij één van de foodmarkets. En wat komen er veel geuren en smaken samen. Heel leuk om zo op een dag veel verschillende keukens te kunnen proeven.
Wat Singapore zo interessant maakt is dat je er ontzettend veel nationaliteiten kunt vinden! In Singapore werken namelijk duizenden expats vanuit de hele wereld. Dit zorgt ervoor dat je ontzettend veel interessante wijken hebt en dat je overal wel lekker kunt eten! (Aanrader: Little India). Vooral de Indiase curries waren een leuke afwisseling op de andere curries waar we zo dol op zijn!

Veel reizigers komen ‘langs’ Singapore wanneer ze op weg zijn naar Indonesië of Australië. Je kunt er een mooie tussenstop maken. Voor mij was het een tussenstop voordat ik terugging naar Nederland na een half jaar backpacken. Ik heb zelf tweeënhalve dag doorgebracht in Singapore en heb al een goede indruk van het kleine land gekregen!

Vanaf Bali (Denpasar) vliegen we naar Singapore. De reis begon niet heel soepel. Bij de douane worden we gevraagd mee te lopen met een andere medewerker. We moeten een speciaal kantoortje in. Tsja, wat bleek, we waren te lang in Indonesië gebleven! Ons visum was al verlopen, dus we waren gewoon illegaal in het land. Gelukkig waren ze blij met 15 euro en zo kregen we toch onze stempel! De vlucht is verder goed verlopen en na tweeënhalfuur landden we op Changi Airport in Singapore.

We nemen de metro naar Bugis Station – dit gaat allemaal heel makkelijk, alles staat goed aangegeven – en met hulp van een routebeschrijving die we kregen toegestuurd van ons hostel na onze boeking liepen we vrij makkelijk naar ons hostel toe. We konden rond 12 uur nog niet inchecken, dus lieten we onze spullen achter en gingen we lunchen op een lokale markt.

Voor backpackers is Singapore over het algemeen erg duur: denk aan Europese prijzen – een heel verschil met de rest van Azië. Toch kun je ook hier heerlijk eten voor weinig. Wij vonden een lokale markt waar wij genoten hebben van de Indiase keuken voor 4 Singapore Dollars.

Er zijn veel verschillende wijken in Singapore. Ons hostel (Footprints Hostel) lag in de wijk Little India. Dit kun je ook zeker merken: aan de huizen, maar ook aan het heerlijke eten wat je overal kunt kopen en bestellen. Voor een bed in een dorm betaalden wij SG$ 22,00 per persoon, wat ongeveer 14 euro is. Natuurlijk is dit nog steeds erg betaalbaar, maar wel een stuk duurder dan de omliggende landen.

Ook lag ons hostel dichtbij Bugis street, een bekende straat waar je goed kunt shoppen. Hier bevinden zich shopping malls (waar niet?!) en een hele grote, overdekte lokale markt (Bugis Street Market). Je vindt hier kleding, accessoires, schoenen, lokale souvenirs en streetfood. Je kan hier wel een aantal uren ronddwalen. Gelukkig zijn de prijzen hier ook prima! De shoppingmalls daarentegen zijn te duur voor ons 😉 We zijn niet meer gewend aan de normale ‘Europese prijzen’!

Op aanraden van ons hostel, eten we in die 2,5 dag twee keer bij Zam Zam, een restaurantje ook gelegen in de Indische wijk, in Arab Street. In Arab street staat een prachtige moskee, de Sultan Mosque, welke we van buiten ook even hebben bekeken. Zam Zam is een erg bekend restaurant en veel verschillende mensen gaan hier eten! Lokale mensen (en dat verschilt van Indiaas tot Arabisch tot Aziatisch en Westers), maar ook toeristen. Het is er dan ook lekker druk! De inrichting heeft wat weg van een kantine, hier moet je dus gewoon even niet naar kijken 😉 Het eten is echt genieten! Anne en ik delen samen Murtabak met kip en rund. Murtabak is Indiaas en is eigenlijk een soort gevulde pannenkoek met ei, kip of rund, wat groenten en véél kruiden en specerijen. Het was heerlijk!

Rondstruinen in China Town

Op de eerste avond leren we Sarah, een meisje uit Schotland kennen in onze dorm en besluiten we samen een drankje te gaan doen bij Clarke Quay, een uitgaansgebied in het centrum. Je hebt hier allemaal leuke restaurantjes en bars, gelegen aan de Singapore River. Van hier gaan ook rondvaartboten. We hebben maar een biertje besteld, want de andere drankjes zijn veel te duur! 😉

De volgende dag was het tijd voor sightseeing! Samen met wat anders backpackers besloten met een hop on-hop off bus te gaan. We hebben een speciale pas gekocht waarmee we drie verschillende routes konden doen. Nooit eerder heb ik zo’n sightseeing bus genomen. Ik ben er normaal gewoon niet zo’n fan van. Ik kijk liever zelf rond. Toch moet ik zeggen dat als je niet zoveel tijd hebt, maar wel veel wilt zien, dat het dan echt een uitkomst is.

We zijn door de hele stad gereden en bij verschillende punten uitgestapt. Onder andere bij het beroemde Raffles Hotel, een prachtig 5 sterren hotel waar de Singapore Sling (een bekende cocktail) is bedacht. Ook hebben we nog lekker rondgestruind in Little India en zijn we na verder rijden met de bus uitgestapt bij de Fontain of Wealth, de grootste fontein ter wereld! Wanneer je door Singapore wandelt zie je om je heen vele wolkenkrabbers.
Vervolgens stapten we uit bij het Marina Bay Sands hotel, een beroemd vijfsterrenhotel in Singapore in de vorm van een schip. Dit hotel is zeer indrukwekkend. Bovenop het dak vind je verschillende skybars én een infinity pool. Ooit moet ik nog maar eens terug om een nachtje te logeren in dit prachtige hotel, zodat ik de volgende keer Zeker niet overslaan! Wandelen door de tuinen rondom het hotel (Garden by the Bay) is ook zeker de moeite waard, maar wellicht is het beter om deze te bezoeken in de ochtend of in de avond. Toen wij er waren was het zo’n 35 graden! In de avond zijn de Gardens ook verlicht, dus zeker de moeite waard denk ik.

Garden by the Bay

Lekker lunchen kan natuurlijk op één van de vele food markets. Een aanrader om te lunchen is in China Town. Je kunt hier ook makkelijk komen met de bus. Op de food market heb ik genoten van een heerlijk sapje en Roti Prata! Rondlopen in China Town is sowieso erg leuk en gezellig. Er zijn niet alleen food markets maar ook allerlei winkeltjes met souvenirs en andere lokale accessoires.

In de middag vervolgden we onze sightseeing bij het Merlion Park. Hier staat een grappige fontein, één van de symbolen in Singapore. Het is een standbeeld met de kop van een leeuw en het lijf van een vis. Verder heb je hier een prachtig uitzicht over de Singapore Rivier en een gedeelte van de stad. Mooie wolkenkrabbers en het Marina Bay Sands Hotel! Daarna hebben we nog even gerelaxt in het park en toen namen we de bus terug naar ons hostel. We stapten de bus uit en besloten direct maar te gaan eten bij een restaurantje op de hoek. Lekkere green curry gegeten met Sarah en Anne. Daarna zijn we snel naar het hostel gegaan om ons om te kleden en 20 minuten later namen we de metro terug naar het Merlion Park.

Elke dag wordt er op twee tijdstippen (waaronder half 10) een lichtshow gegeven vanaf het Marina Bay Sands hotel. Vanaf de overkant van het water, nabij het Merlion standbeeld had je heel goed zicht! Dat was echt fantastisch om te zien, heel gaaf! Zelfs indrukwekkender dan vantevoren gedacht, heel mooi gedaan. Na lichtshow liepen we naar het Marina Bay Sands hotel. Heel graag wilde ik nog eens naar een skybar – een bar op een wolkenkrabber. In Bangkok was dit helaas niet gelukt omdat hier speciale dress codes gelden. Deze gelden over het algemeen ook in Singapore, alleen gaat het iets soepeler.

Note: draag als vrouw een jurkje, of lange broek en als man altijd een lange broek. Voor mannen zijn een korte broek en sandalen sowieso niet toegestaan.

Lichtshow Marina Bay Sands

Dit keer is het ons gelukt om binnen te komen. Het hotel is gigantisch groot, niemand die weet wie er binnen komt, je kunt dus zo naar binnen lopen. We nemen de lift naar de top, de 55e verdieping. Helaas worden we eerst tegengehouden, maar gelukkig worden we doorverwezen naar toren 3, waar we wel binnen mogen. De andere torens zijn namelijk alleen toegankelijk als je in het hotel logeert. Gasten van buitenaf mogen naar binnen via toren 3.

Het uitzicht boven is ongelooflijk, zo mooi! Je kijkt uit over heel Singapore. Voor 30 Singapore Dollar bestellen we een Singapore Sling en genieten we van het prachtige uitzicht. Het was een geweldige avond! We ontmoetten nog een man uit Shanghai. We praten over reizen en business, ja heel interessant. Hij vertelde over zijn mooie suite met eigen pooltafel, maar hier zijn we maar niet op ingegaan 😉

De volgende dag was mijn laatste dag in Singapore en ook mijn laatste dag van deze bijzondere reis. Het is bizar, maar ik heb me op deze laatste dag verslapen, haha. Snel hebben we ons klaargemaakt en hebben we samen met Sarah de bus genomen naar Clarke Quay vanaf waar we een boottocht hebben gedaan over de rivier langs alle highlights. Leuk om de stad te zien vanaf het water! Na de boottocht en een heerlijk uitgebreide lunch aan de rivier zijn we gaan winkelen op de lokale markt (bij Bugis street) en zijn we nog naar wat shopping malls (o.a. Orchid street) geweest. De lokale markt is echt een walhalla voor shopaholics. Je kunt het vergelijken met andere streetmarkets. Deze is echt heel erg groot!

Eind van de dag kwamen Steph en Lu (onze Engelse vriendinnen waarmee we in Indonesië hebben gereisd) ook net aan! We zijn met z’n vijven, Steph, Lu, Sarah, Anne en ik gaan dineren. De laatste keer met z’n allen. Ik was er zenuwachtig van. Na een half uur te hebben rondgelopen op zoek naar een leuk restaurant besloten we gewoon weer naar ZamZam te gaan. Waarom moeilijk doen als je weet dat je daar gewoon lekker kunt eten?

In de avond heb ik afscheid moeten nemen van de leukste reismaatjes ever! Singapore was de perfecte afsluiter van deze amazing trip! Deze trip heeft mij zoveel geleerd over mezelf. Ik heb mezelf nog beter leren kennen. Reizen is gewoon goed voor een mens. Hard sparen zodat ik snel weer kan!

Conclusie

Singapore is echt een super leuke stad! Erg modern, maar je hebt er ook echt van die leuke wijken zoals Little India en China Town. Deze zijn juist weer lekker cultureel en echt een mix van culturen – iets waar ik echt van houdt. Je kunt super veel sightseeing doen, er zijn mooie parken, er is een shopping mall op elke hoek van de straat (typisch Singapore), leuke marktjes en je kunt echt overal heerlijk eten!
Nadeel kan zijn dat het duur is vergeleken met de landen waar je vandaan bent gekomen of naar onderweg bent. Als je hier van tevoren gewoon op rekent dan valt het allemaal erg mee 😉

Singapore is zeker iets om niet over te slaan. Goed om je reis te beginnen of te eindigen. Ik zou zeker eens terug willen. Volgende keer zou ik graag wat meer willen zien buiten het ‘stadsgedeelte’.

Singapore, een moderne stad met ontzettend veel verschillende culturen, I love it!