Las Terrazas

Op weg naar Las Terrrazas
Zaterdagochtend vertrekken we lopend vanuit de Casa in Rua Concordia. Op zoek naar een taxi richting het busstation van Viazul. Redelijk snel vinden we een chauffeur met Amerikaanse auto die ons wil brengen. Toch een beetje laat komen we aan bij het busstation. Er staat een rij voor het loket en wanneer wij aan de beurt zijn wordt ons verteld dat de bus vol zit. We mogen ons voegen bij een ander groepje, het groepje dat wacht op annuleringen. We besluiten net zo lang te wachten tot de bus gaat vertrekken. En het wachten wordt beloond. Veel besluiten een taxi te nemen, maar wij denken: wat maakt die 5 minuten extra wachten nou uit? Uiteindelijk hebben Lau en ik beiden een plaats in de bus. Last minute is op deze manier best okee!

Las Terrazas is gelegen in een prachtig natuurgebied, ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Havana. Het voelt als een ware oase na twee drukke dagen in Havana. Het echte reizen is begonnen. De omgeving van Las Terrazas, gelegen in de provincie Pinar del Rio, in het westen van Cuba is erg groen. En rustig.

Rond 11 uur komen we aan in Las Terrazas en is het tijd voor ons ontbijt. Hier hebben we eerder nog geen tijd voor gehad. Een tosti ham/kaas stilt onze honger. Om ons heen klinken swingende klanken van een leuke band die is begonnen te spelen. Elf uur in de ochtend? Tijd voor wat muziek en een lekker drankje met Rum, vinden de Cubanen. De livemuziek is erg goed. Ze hebben er ontzettend veel plezier in, dat is te zien. De heupen gaan los. Na wat nummers nemen ze pauze en besluiten wij naar een kantoor iets verderop te lopen. We vragen hier om informatie en boeken gelijk onze overnachting voor die nacht.

Een paar kilometer verderop liggen de watervallen van San Juan. We nemen een taxi hiernaar toe en droppen onze backpacks in onze nieuwe accommodatie.
We slapen in een schattig hutje op palen. Onze eigen mini bungalow. Houten hutjes met rieten dak. Ik val er altijd voor. En altijd wanneer ik dan in bed lig denk ik waarom ookalweer? Hutjes zijn mooi en zeker als ze in de natuur staan. Maar: je hebt ook altijd ongewenste insecten of andere dieren. Voordat we slapen gaan we dus eerst op beestenjacht. Een gigantische mot zorgt voor grote schrik bij ons allebei. Toch slapen we heerlijk op onze matrasjes en fijn in onze eigen lakenzak.

Een middag op het water
Maar voordat we gaan slapen spenderen we onze middag in een houten roeibootje op een meer een aantal kilometers terug. Het meer is niet erg groot, maar dat is een geluk achteraf. Het begin van ons rondje gaat heerlijk dobberend. Al roeiend, zonnend en fotograferend naderen we de andere kant van het meer. De natuur in dit gebied is ontzettend mooi. Veel verschillende kleuren groen en met de laagstaande zon is alles nog net een tikje mooier dan normaal. Een aantal meter van de boot zie ik wat bewegen. Nee, gelukkig zwemmen hier geen krokodillen. Twee kleine schildpadjes liggen te zonnen op een boomstam. Voordat we onze camera’s gereed hebben verdwijnen ze weer in het water. Onderweg komen we wat locals tegen op het meer, maar verder is hier niemand. Wat een rust hier. Wat een verschil met het drukke Havana. Een verademing vinden wij. De terugweg is een stuk zwaarder. We moeten tegen de wind in roeien. Het roeien stilleggen is er eigenlijk niet meer bij. Dit doen we toch, want foto’s maken kunnen we niet laten. Het landschap is divers. Palmbomen en bos wisselen zich af, met hoog riet aan de waterkant. Het vele kletsen en foto’s maken resulteert in meerdere keren hetzelfde stuk weer opnieuw roeien. Maar we hebben er lol in. Eenmaal aan wal trakteren we onszelf op een heerlijk bordje huisgemaakte patat en een biertje. Het backpackleven is begonnen.

Het meer is gelegen vlakbij het bekende Eco-hotel Moka. Het hotel is gebouwd rondom een eeuwenoude boom temidden van prachtige natuur. Een mooie tuin is aangelegd rondom het hotel met kleurrijke bloemen. Het hotel past even niet in ons budget, maar een diner kan er wel vanaf. We willen reserveren, maar dit blijkt niet mogelijk en dus besluiten we toch eerst een taxi terug te nemen naar onze hut, zodat we nog even kunnen zwemmen bij de watervallen. Helaas is een taxi niet zomaar beschikbaar in dit gebied. Niemand die ons even kan rijden. De enige taxi die er is, is kapot – haha typisch.
We mogen na vragen gebruik maken van het zwembad van het hotel. Heerlijk om even af te koelen. Hierna proosten we met wat Cuba Libres op een fantastische reis en hebben we de grootste lol met de lokale band die speelt in de bar. Na wat groente chips hebben we toch wel trek gekregen en dus verplaatsen we onszelf naar het restaurant. Wanneer we aan tafel zitten horen we al van andere gasten dat we rekening moeten houden met een lange wachttijd. En inderdaad, we wachten behoorlijk lang tot er wat op tafel komt. Wat op tafel komt is lekker, dus alsnog een prima avond.

Na de mottenjacht van Laura is alles veilig in onze hut en is het tijd om te slapen. We slapen heerlijk. Wat een stilte om ons heen. De volgende ochtend staan we redelijk vroeg op. We gaan naar Viñales. Voordat we vertrekken spot ik een groep roofvogels in een nabijgelegen boomtop. Gaaf om dit van zo dichtbij te zien. Op dit soort momenten ben ik zo bij met mijn telelens. Zonder deze lens haal je zulke dingen nooit zo dichtbij.

We pakken onze backpacks en schuiven aan voor een klein ontbijt in een klein restaurantje naast de waterval. Thee met een soort beschuit en ei. Genoeg voor de reis naar Viñales. We lopen langs de waterval, via de houten toegangsbrug naar de parkeerplaats. Er zou een taxi geregeld zijn voor ons, maar deze is nergens te bekennen. Uiteindelijk proppen we onszelf met drie andere backpackers in de oude Amerikaanse auto die op de parkeerplaats staat te wachten. We hoeven niet ver. We rijden naar het Viazul vertrekpunt een paar kilometer verderop. Er blijkt geen plaats te zijn in de bus, maar we mogen wel op de grond zitten als we willen. Drie uur zitten we in het gangpad van de bus. Meer geld voor een taxi willen we niet betalen nu de bus voor onze neus staat en tijd verliezen willen we ook niet. We willen naar Viñales!

Accommodatie

Cabanas – Los Baños del Río San Juan
Wat? Houten hutjes (cabins) met rieten dak. Camping-style.
Inclusief ventilator en elektriciteit. Sanitair is apart en alleen koud water.
Prijs: $ 25 CUC per nacht voor een tweepersoonshut
Faciliteiten Restaurant voor ontbijt, lunch en diner tegen betaling (niet duur: een aantal CUC). Zwembad bij Hotel Moka mag gratis worden gebruikt.